บทคัดย่อ
หัวข้อวิทยานิพนธ์ การศึกษาปัญหาการจัดทำหลักสูตรสถานศึกษาในโรงเรียนขยายโอกาส
สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษานครศรีธรรมราช
ผู้วิจัย นางศุภรัตน์ อุปถะ
สาขา การพัฒนาหลักสูตรและการเรียนการสอน
ประธานกรรมการที่ปรึกษา ดร.จุฑาทิพย์ ภารพบ
กรรมการที่ปรึกษา นายสมบรูณ์ สว่างวรชาติ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบปัญหาการจัดทำหลักสูตรสถานศึกษาตามความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอนในโรงเรียนขยายโอกาส สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษานครศรีธรรมราช กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน ซึ่งมีทั้งหมด 148 โรง ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 108 คน ครูผู้สอน จำนวน 341 คน รวมทั้งสิ้น จำนวน 449 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ .98 วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) ทดสอบสมมุติฐานใช้การวิเคราะห์ t - test แบบอิสระต่อกัน (Independent samples
ผลการวิจัยพบว่า
1. ปัญหาการจัดทำหลักสูตรสถานศึกษาตามความคิดเห็นของผู้บริหาร ในโรงเรียนขยายโอกาส สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษานครศรีธรรมราชในภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง เมื่อพิจารณารายด้านพบว่าด้านที่มีค่าเฉลี่ยมากที่สุดคือด้านการกำหนดวิสัยทัศน์ ภารกิจ เป้าหมาย ด้านการกำหนดโครงสร้างหลักสูตร ด้านการจัดทำสาระของหลักสูตร ด้านการออกแบบการเรียนรู้ ด้านการออกแบบกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนและด้านการกำหนดรูปแบบ วิธีการ เกณฑ์การตัดสิน เอกสารหลักฐานการศึกษา ซึ่งมีปัญหาอยู่ในระดับมาก ส่วนด้านที่มีค่าเฉลี่ยน้อยที่สุดคือ ด้านการเรียบเรียงเป็นหลักสูตรสถานศึกษา และด้านการจัดการเรียนรู้และส่งเสริมการเรียนรู้ซึ่งมีปัญหาอยู่ในระดับปานกลาง
2. ปัญหาการจัดทำหลักสูตรสถานศึกษาของครูผู้สอนในโรงเรียนขยายโอกาส สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษานครศรีธรรมราชโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าด้านที่มีค่าเฉลี่ยมากที่สุดคือด้านการกำหนดวิสัยทัศน์ ภารกิจ เป้าหมาย ด้านการกำหนดโครงสร้างหลักสูตร ด้านการจัดทำสาระของหลักสูตร และด้านการเรียบเรียงเป็นหลักสูตรสถานศึกษาซึ่งมีปัญหาอยู่ในระดับมาก ส่วนด้านที่มีค่าเฉลี่ยน้อยที่สุดคือด้านการออกแบบการเรียนรู้ ด้านการกำหนดรูปแบบ วิธีการ เกณฑ์การตัดสิน เอกสารหลักฐานการศึกษา ด้านการจัดการเรียนรู้และส่งเสริมการเรียนรู้ และด้านการออกแบบกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนซึ่งมีปัญหาอยู่ในระดับปานกลาง
3. ปัญหาการจัดทำหลักสูตรสถานศึกษาตามความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอนในโรงเรียนขยายโอกาส สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษานครศรีธรรมราชในภาพรวมไม่แตกต่างกัน ซึ่งขัดแย้งกับสมมติฐานที่ตั้งไว้ แต่เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ด้านการกำหนดวิสัยทัศน์ ภารกิจ เป้าหมายแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ .05 ซึ่งค่าเฉลี่ยของปัญหาการจัดทำหลักสูตรสถานศึกษาตามความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษาสูงกว่าครูผู้สอน ส่วนในด้านการกำหนดโครงสร้างหลักสูตร ด้านการจัดทำสาระของหลักสูตร ด้านการออกแบบการเรียนรู้ ด้านการออกแบบกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน ด้านการกำหนดรูปแบบ วิธีการ เกณฑ์การตัดสิน เอกสารหลักฐานการศึกษา ด้านการจัดการเรียนรู้และส่งเสริมการเรียนรู้และด้านการเรียบเรียงเป็นหลักสูตรสถานศึกษามีปัญหาไม่แตกต่างกัน
ABSTRACT
The Title The problem arrangement education does school course in the
school enlarges a chance be under area education
Nakhon Si Thammarat office .
The Author Mrs.Supharat Upatha
Programme Curriculum and Instruction Development
Chairman of Thesis Advisor Dr. Juthathip Parnpob
Thesis Advisor Mr.Somboon Savangvorachat
The research this time have the objective for studies and compare with arrangement problem do school course follow the opinion of school executive and the teacher in the school enlarge a chance be under area education Nakhon Si Thammarat office . The sample that use in the research for example , school executive and the teacher which there is all 148 the gamboge school executive. 108 persons amounts teacher 341 persons amounts be total 449 persons amounts .A tool that use in the research is scale questionnaire about 5 level values . There is both of confidence equals to .98 analyse the data by seek percentage value . (Percentage) average (Mean) The part deviates the standard (Standard Deviation) test the hypothesis uses the analysis t - test like [ model ] free each other (Independent samples )
The results of the study were as follows;
1. Arrangement problem does school course follows the opinion of the executive . in the school enlarges a chance be under area education Nakhon Si Thammarat office in the overall image is in the average when consider lay a side meets that a side that is valuable share most is specification vision side duty aim specification structure course side arrangement side does the substance of the course designing learning side designing activity side develops the student and specification format side way standard something evidence education document which get into trouble stay in many levels side part that is valuable share least is editting side is a principle school formula and administration side learns and encourage learning which get into trouble stay in the average .
2. Arrangement problem does school course s of the teacher s in the school s enlarge a chance be under area education Nakhon Si Thammarat office by the overall image is in many level when consider lay a side meets that a side that is valuable share most is specification vision side duty aim specification structure course side arrangement side does the substance of the course and editting side is a principle school formula which get into trouble stay in many levels side part that is valuable share least is designing learning side specification format side way standard something evidence education document administration side learns and encourage learning and designing activity side develops the student which , get into trouble stay in the average.
3. Arrangement problem does school course s follow the opinion s of school executive and the teacher in the school enlarge a chance . be under area education Nakhon Si Thammarat office in overall not different image which oppose with location hypothesis keeps But when consider lay a side meets that specification vision side duty different aim important implily .05 statistics way which The average of arrangement problem does school course follows the opinion of school tall executive more than the teacher . The part in the sense of structure course specification . arrangement side does the substance of the course . designing learning side .designing activity side develops the student .specification format side way standard something evidence education document administration side learns and encourage learning and editting side are a principle school formula get into trouble not different .
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น